Úgy árulják, robogó. NAGY robogó. Igen, nagy és nem csak méreteiben, de minden másban is!
Kevés ember van, aki ne tudná mi az, hogy Burgman 650 Exe. Ez a név 2002 óta jelenti a robogózás történetében a nagyot, ami a kényelmet, a dinamizmust, a praktikumot, és még ki tudja mit foglal magában.
Azért ki tudja mit, mert aki eddig kipróbálta, vagy fülig érő szájjal szállt le róla, már ha leakart szállni,
vagy elkerekedett arccal meglepetten, hogy ez a motorkerékpár, ami egyébként robogó, mit nyújt és mire képes.
Ő egy Exe, 2015-ös…dehát ismeritek.
Bár a másik két konkurens motormárka egy évvel előbb lépett a nagyköbcentis robogók világába, a Suzuki nagyot gondolva átlépte a 600 ccm-es határt és megalkotta a 650-es Burgmant.
Az első kiadása óta sokat fejlesztettek rajta. Lett egy Executive változat, ami minden földi jóval fel van
vértezve. Ebben is élen járt a Suzuki, mert a másik két konkurensnél nincs ennyi mindennel egyszerre felextrázva egy modell sem. Kezdjük mindjárt a tükrökkel, amik elektromosan behajthatók. Saját tapasztalatból tudom, hogy ez igen jól tud jönni egy esetleges városi út alkalmával vagy épp az araszoló kocsisor között gurulva. Aztán ott a plexi, ami szintén elektromosan állítható. Száz km/h-tól és felett szinte kötelező a legmagasabb pozícióba emelni, mert ott már kellőképpen eltereli a légáramlatokat, amik egyébként eltalálnák a sisakunkat.
A tükröket a kormány bal, a plexit a jobb oldali kormánykapcsolóról vezérelhetjük.
Ha fanatikus motoros vagy és a hideg idő beköszönte után is a kedvenceddel jársz még, nem kell megijedned, hogy ráfagy a kezed a kormányra vagy a hátsód az ülésre. A kormányon fűthető a markolat több fokozatban, és az ülés is, ami ráadásul külön – külön, a pilóta és az utas részére is fűthető osztottan.
Kényelemre panasz nem lehet. Erről nem csak az extrák gondoskodnak, hanem a futómű is, ami nem robogós, hanem motorkerékpáré. A motor nem kicsi, súlya is van, de menet közben ez nem érezhető a jól eltalált súlypontnak köszönhetően. Kicsit hozzáértőbb vagy bátrabb riderek simán alázhatnak vele más motorokat a Mecsek kanyarjaiban. Persze ehhez kell a két henger ereje, az 56 lóerő, és a váltó tudása, ami D fokozatba kapcsolva csak tol és tol töretlenül, és csak a végsebesség szab határt neki.
De ha esetleg sietni kell valahová, vagy tempósabban szeretnénk közlekedni, arra ott van a power gomb. Plusz lóerőket nem ad, de más fordulaton használható a motor, tovább és intenzívebben lehet forgatni, és simán meglepetést okozunk a körülöttünk közlekedőknek.
Ha arra vágysz, hogy kényelmesen és praktikusan túrázz, szerintem erre legjobb választás a 650-es. Nem kell babrálni a váltásokkal, nem kell kompromisszumot kötni a távolság rovására a kanapé méretű és kényelmű fűthető üléssel, van hely elpakolni. Apropó pakolás. Van hely az apróságoknak, elől kétoldalt, és van egy zárható „kesztyűtartó” a kormány alatt, amibe könyékig be lehet nyúlni mélységében, és itt lakik a szivargyújtó aljzat is, és van a nem kicsi ülés alatti „raktár”. Persze ezt is kipróbáltam, és most nem egy karton tejjel (hehe), hanem a belevalókkal:
2 sisak, kesztyűk, defekt spray, esőkabát, ami alul van…és még van hely!
De mivel – akár – túra gépről beszélünk, ha még felpattintasz egy dobozt hátra, és esetleg kettőt oldalra, már csak az utánfutót vontató személyautó tud többet elvinni, az asszony által összepakolt cuccokból.
De így feldobozolva már csillagromboló méretű közelségbe kerül a Burgi kiállása, de meg sem kottyan neki ez az esetleges plusz súly. Természetesen a plusz súly az plusz üzemanyag fogyasztással is jár, viszont aggodalomra ez sem ad okot. A 2013-ban jött modellfrissítéssel egy kis technikai újítás is bebújt az átszabott külső alá, amivel csökkent a fogyasztás az elődökhöz képest. Van egy kis zöld ECO feliratú visszajelző az óracsoport fordulatszámmérőjének az alján, ami arra hivatott, hogy zölden világítva jelezze, hogy takarékosan tudsz motorozni. Bevallom, szemfényvesztésnek gondoltam amíg ki nem próbáltam. Élményben annyit veszíthet a rider ilyenkor, hogy nem gyorsulgat lámpától lámpáig győztesen, viszont akár 130 – 140 km/h sebességig is fenn lehet tartani a kis zöld lámpás jelzését, és ezt azzal hálálja meg, hogy ilyenkor 4,5 – 4,7 litert enged lecsorogni a két hengerbe.
4,7 liter…vegyesen, rövid autópályával, keresztül városokon.
Az újítások egyike az is, hogy a motorfék barátságosabb lett, már nem olyan durva, mint az elődöknél, a hajtószíj kíméletesebb igénybevétele érdekében, és manuális módban használva a váltót már nem csak 5 fokozatig kattinthatunk a narancssárga gombokkal, hanem hatodikig.
Azt gondolom, az emberfia jobbat nem kívánhat a 650-es Burgmantól ha kényelmesen és komfortosan szeretne gurulni, legyen szó akár az Adriáról vagy akár a Balatonról.
Sokunk sajnálatára Európában már második éve nem forgalmazzák újként, de még mindig lehet használtan vásárolni jó állapotban lévő, kevés kilométeres fiatal példányokat, amiben kiemelkedő kínálatot tud nyújtani a Chrismoto Kft.